Ważenie pojazdu przez ITD za pomocą nieprzeznaczonej do tego wagi

Sprawa ważenia pojazdów przez ITD już od dawna spędzała przewoźnikom sen z powiek. W zdecydowanej większości przeprowadzanych kontroli masa pojazdów sprawdzana jest za pośrednictwem wag przenośnych do pomiarów statycznych typu SAW 10 C/II. Problem polega jednak na tym, że świadectwo ich dopuszczenia nie przewiduje pomiaru rzeczywistej masy całkowitej pojazdu  – dopuszcza tylko nacisk koła lub osi. Instrukcja urządzenia nie przewiduje natomiast możliwości określania masy całkowitej poprzez sumowanie jednostkowych pomiarów każdego z kół. 

Zapytasz teraz jakie ma to dla Ciebie znaczenie? A no ma, i to całkiem spore.

Jeżeli ITD podczas kontroli stwierdzi naruszenie przez Ciebie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, to wysokość nałożonej na Ciebie kary uzależniona będzie od dokładnych wyników ważenia. W związku z tym nie ma miejsca na jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowości przeprowadzenia pomiarów.

NSA natomiast w jednym z wyroków potwierdził, że jeżeli ważenia dokonano za pomocą urządzeń do tego nieprzeznaczonych to jakiekolwiek parametry uzyskane w ten sposób, nie mogą stanowić podstawy do nakładania sankcji administracyjnej.

Co powinieneś więc zrobić w przypadku kontroli?

Przede wszystkim sprawdzić za pomocą jakiego urządzenia dokonano pomiaru. Następnie zweryfikuj czy zostało ono dopuszczone do wykonywania pomiarów masy całkowitej pojazdu. Jeżeli nie, to koniecznie odwołaj się od ewentualnej decyzji nakładającej na Ciebie karę. Jeżeli nie jesteś w stanie zrobić tego sam to możesz skontaktować się w tej sprawie ze mną. Chętnie Ci w tym pomogę 🙂

Pozdrawiam,

Małgorzata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *